General error Textpattern Error: Data too long for column 'page' at row 1 on line 95
Tag error: <txp:article_custom section="dari" category="video" limit="1"> ->  Textpattern Error: Incorrect DATETIME value: '0000-00-00 00:00:00' while parsing form None on page dari
Tag error: <txp:article_custom id="225"> ->  Textpattern Error: Incorrect DATETIME value: '0000-00-00 00:00:00' while parsing form None on page dari
Counter Narcotics Justices Center (CNJC): شیشه یاکریستال وطرز استفاده و تاثیرات آن بالای اشخاص معتاد

شیشه یاکریستال وطرز استفاده و تاثیرات آن بالای اشخاص معتاد

2020-10-25 CNJC Photo

 

کریستال  مت امفتامین هیدروکلوراید یا به زبان عامیانه (شیشه)  یک ماده قدرتمند، اعتیادآور، مخدر محرک که به شکل ترکیبى و مصنوعى است.

کریستال به شکل بزرگ و شفاف و مانند کریستال هاى واقعى و به رنگ هاى صورتى، آبى و سبز یافت مى شود.

این ماده بعضاً بنام «مت»، «تینا» و در بعضى مواقع «آیس» و «شیشه» شناخته شده است افرادى که میخواهند د رکار های خود  تنو ع بیاورند از این ماده استفاده مینمایند.
کریستال اغلب به صورت تفریحى در مهمانى ها و براى بالابردن و وسعت دادن به لذات جنسى و در بعضى موارد براى بیدار ماندن مصرف مى شود، مانند دیگر انواع مت امفتامین ها.
کریستال معمولاً به شکل هاى سیگار ، بلعیدنى، مایع خوراکى یا تزریقى  استعمال مى شود،استفاده  کریستال به شکل سیگار  یا تزریقى حمله بسیار سریع وتخریب کننده به بدن وارد میکند ولى متاسفانه استفاده از نوع سیگار و تنفسى شایع تر است تا جایى که در انگلستان فروش و عرضه پیپ هایى که براى استعمال کریستال مورد استفاده قرار مى گیرد ممنوع اعلام شده است.
.
اثرکریستال هم مانند هر نوع ماده دیگرى در اشخاص مختلف متفاوت و وابسته به عواملى چون سایز، وزن، سلامت فرد، مقدار مصرف، روش استفاده، سابقه مصرف و اینکه آیا با ماده دیگرى استفاده مى شود دارد.
همچنین عوامل محیطى تاثیر این ماده را در فرد تحت الشعاع قرار مى دهد اینکه فرد به تنهایى یا در جمع و در مهمانى مواد مصرف کرده باشد مى تواند در این تجربه تاثیر بگذارد.

کریستال یا شیشه محرک بسیار قوى است که فعالیت هاى مرکزى سیستم عصبى را سرعت مى دهد. اگرچه گزارش کمى از مرگ و میر ناشى از استعمال مستقیم کریستال شده است ولى باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این ماده بسیار اعتیادآور و نسبت به دیگر آمفتامین هاى دیگر از نظر اجتماعى، عاطفى، روانى و حتى تحرکى آسیب بیشترى به فرد وارد مى کند.

در بیمارانى که کریستال را به عنوان آمفتامین براى تحمل درد استفاده مى کنند علایم مشابهى با بیماران روانى   و جنون جوانى مشاهده مى شود.
 
گاهى اوقات افرادى  این   ماده را به عنوان آمفتامین (مسکن) مصرف مى کنند. اگر یک شخص یک بار کریستال را به عنوان مسکن(آرام بخش)  روانى تجربه کند به تجربه مجدد آن علاقمند شده کم کم به سوى این ماده کشانده مى شود و با الاخره سبب اعتیاد  میگردد .

استفاده دوز بالاى کریستال مى تواند موجب آسیب مهلک در رگ هاى مغزى و در نهایت سبب  مرگ میشود، دیگر تاثیرات فیزیکى استفاده  ناشى از استعمال کریستال   سرعت تنفس، سردردهاى طاقت فرسا   ، سرگیچی را بارآورده و معمولآ سبب بالارفتن فشارخون، بالارفتن حرارت بدن ، تپش قلب، خشکى، سوزش و ترکید ن لب ها، بزرگ شدن مردمک چشم، سیاهى رفتن چشم، لرزش دست ها و انگشتان می شود.
افزایش حرکت هاى فیزیکى،  حالت سرخوشى ، ناآرامى، اضطراب و دلواپسى، پرخاشگرى، خشونت و رفتار خصمانه، بیخوابى شدید، حمله هاى ناگهانى هراس و اضطراب    روانی(جنون سوءظن) همراه  با   نشاط و دلخوشى بیش از حد،   تکرار حرف ها و کارهاى ساده، تغییر ناگهانى در رفتار و گفتار و اختلال در درک،اختلال و بى نظمى در وظایف کلیه و ریه، بى اشتهایى و در نتیجه سوء تغذیه و کم وزنى مفرط ،عوارض قلبى. (حمله قلبى و نارسایى قلب به دلیل استعمال زیاد آن بوجود میاید .
 
اکثر افرادی که کریستال مصرف مى کنند این ماده را وابسته کننده توصیف مى کنند. مصرف کنندگان این ماده در ابتدا تشویق مى شوند کمى از این ماده را همراه داشته باشند تا در مواقع ناگهانى به دادشان برسد.
با توجه به ماهیت وابسته کننده این ماده فرد از لحاظ روانى و فیزیکى به آسانى به آن وابسته مى شود.
شخصى که از نظر روانى به کریستال وابسته شود بیش از هر چیزى در زندگى طالب آن مى شود.
 وقتى که بدن فرد با مخدرها سازگارى پیدا مى کند وابستگى فیزیکى اتفاق مى افتد و در این وضعیت فرد تدریجاً به عملکرد مواد مخدر در سیستم بدن عادت مى کند.
بالارفتن سریع قدرت تحمل و وابستگى نسبت به کریستال و مصرف دوز بالاى این ماده براى رسیدن به تاثیر مطلوب از دلایل معمول مصرف عنوان شده است. وقتی مصرف مت امفتامین ها(شیشه) در فرد ظهور پیدا مى کند اغلباً موجب  علاقمندی وبروز میل بیش از حد براى استفاده بیشتر از این ماده در شخص مى شود .

افرادى که به یک باره استعمال کریستال را قطع مى کنند دچار علائم زیر مى شوند:
 افسردگى عصبى، خونسردى و بى علاقه گى، خواب طولانى ، به هم ریختگى روحى، کم آوردن انرژى، سراسیمگى، توانایى محدود در دستیابى به لذت ها و اضطراب .

افرادى که کریستال مصرف مى کنند، مى گویند که نوع افسردگى بعد از مصرف این مخدر مانند دیگر داروها نیست. نوعى ناتوانى و درمانده گى و اختلال در الگوى خواب بر آنها حادث مى شود تا جایى که توانایى انجام وظایف و کارهاى روزمره فرد را مختل مى کند.  

 به ارتباط درمان باید گفت که مردم کمتر طالب کمک هاى حرفه اى و تخصصى براى مشکلات ناشى از استعمال کریستال و مت امفتامین ها نسبت به دیگر داروهاى غیر قانونى هستند.
 تحقیقات در زمینه پیدا کردن روش هاى درمانى مناسب براى کریستال و دیگر مت امفتامین ها در کشورهاى مختلف دنیا ادامه دارد. درمان ها شامل روش هاى ویژه براى برخورد با مصرف کنندگان مت امفتامین ها از ابعاد رفتارى و روانى است.

نگارش: جمیله (بیاض)