General error Textpattern Error: Data too long for column 'page' at row 1 on line 95
Tag error: <txp:article_custom section="dari" category="video" limit="1"> ->  Textpattern Error: Incorrect DATETIME value: '0000-00-00 00:00:00' while parsing form None on page dari
Tag error: <txp:article_custom id="225"> ->  Textpattern Error: Incorrect DATETIME value: '0000-00-00 00:00:00' while parsing form None on page dari
Counter Narcotics Justices Center (CNJC): اثرات مخرب تماس جنین با دود سگرت در دوران بارداری

اثرات مخرب تماس جنین با دود سگرت در دوران بارداری

2020-10-17 CNJC Photo

 

اثرات مخرب تماس جنین با دود سگرت در دوران بارداری بیشتر از تصورات گذشته است.

پژوهشگران علوم طبی می گویند نتایج یک بررسی جدید تاکید می کند که تماس با دود سیگرت در دوران بارداری اثرات سوء روی رشد سیستم عصبی جنین بر جای می گذارد.

به گزارش خبرنگار سایت داکتران بدون مرز، سگرت کشیدن می‌تواند موجب بروز مشکلات بلند مدت برای کودکان شود. سگرت کشیدن در دوران بارداری می‌تواند موجب به دنیا آمدن نوزاد کم وزن، زایمان زودرس، یا حتی مرگ نوزاد شود.

سگرت کشیدن در دوران بارداری، علت ۲۰ تا ۳۰ درصد از به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم، ۱۴ درصد از زایمان‌های زودرس و ۱۰ درصد از مرگ و میر نوزادان تخمین زده شده است.

در این بررسی جدید معلوم شد نوزادانی که به واسطه تماس مادر با دود سگرت در دوران بارداری در معرض نیکوتین قرار می گیرند با مشکلات عصبی چون واکنش های حسی، فیزیولوژیکی، حرکتی و تمرکز ضعیف مواجه می شوند.

این وضعیت در مورد مادرانی که خودشان سگرتی هستند و یا در معرض دود سگرت دیگران قرار می گیرند صدق می کند.

به گفتۀ داکتران سگرت کشیدن زنان در دوران بارداری با بروز بسیاری از مشکلات صحی و سلامتی در کودکان مانند اختلالات یادگیری، نقص توجه ناشی از بیش فعالی و حتی چاقی مرتبط است.

هر چند تاکنون بسیاری از این اختلالات مرتبط با استعمال دُخانیات در دوران بارداری در کودکان شناسایی شده اند اما در آزمایشات جدید برای اولین بار اثرات سوء و عمیق تر دود سگرت روی رشد سیستم عصبی اطفال مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

در مطالعه جدید همچنین کارشناسان مرکز مطالعات ارزیابی و رفتارسنجی پوهنتون اسپانیایی «اوویدا آی ویرجیلی» به بررسی اثرات استنشاق دود سگرت در مادران باردار غیرسگرتی پرداختند.

نتایج ارزیابی ها تاکید کرد که حتی در مادران غیرسگرتی هم استنشاق دود سگرت اطرافیان روی رشد سیستم اعصاب مرکزی جنین اثر سوء بر جای می گذارد.

آنان اعلام کردند استنشاق دود سگرت دیگران نیز می‌تواند مشکلاتی را برای نوزاد به وجود بیاورد.

به گفتۀ محققین تقریبا ۴۰% کودکان آمریکا در معرض دود دُخانیات قرار دارند. در این کودکان عوارض متعدد و جدی مثل آسم، عفونتهای تنفسی، کاهش رشد ریه و کاهش تحمل فعالیت فیزیکی، بیشتر دیده می شود.

مصرف سگرت والدین در دوران بارداری و کودکی و نوجوانی ، اثرات قابل ملاحظه ای بر سلامتی از جمله بیماری های لثه، سرفه مزمن، افزایش تولید خلط، افزایش تعداد بیماریهای تنفسی و شدت آنها ایجاد می نماید.

اگر الگوی فعلی مصرف دُخانیات به همین ترتیب ادامه یابد، تخمین زده می شود ۴/۶ میلیون کودک در نتیجه بیماریهای مرتبط با مصرف سگرت، درسنین پایین فوت خواهند کرد.